ADV

12 augustus 2024

Outlook Amazon stelt teleur

De Amerikaanse e-commerce gigant Amazon publiceerde onlangs de cijfers over het tweede kwartaal. De onderneming zag de omzet ten opzichte van een jaar geleden met 10 procent groeien tot 148 miljard dollar, waar analisten op 148,7 miljard dollar hadden gerekend. De nettowinst kwam daarbij uit op 13,5 miljard dollar, ofwel 1,26 dollar per aandeel. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De consensus lag op 1,03 dollar.

So far so good zou je zeggen, zeker omdat de omzet van Cloud-divisie AWS, de grote winstmotor van Amazon waar tevens de AI-activiteiten onder vallen, met 19 procent steeg ten opzichte van een verwachting van 17,6 procent. De omzetprognose van 154 tot 158,5 miljard dollar voor het derde kwartaal stelde echter teleur. Deze ligt onder de gemiddelde schatting van de analisten die op 158,24 miljard dollar rekenden.

De toenemende concurrentie van de koopjesapp Temu en de fast-fashiongigant Shein speelt Amazon parten. Deze Chinese bedrijven overspoelen de Verenigde Staten (en de rest van de wereld) met heel goedkope producten, maar dat is eigenlijk geen nieuws voor de beleggers. Amazon heeft zelf recent aangekondigd de strijd met hen aan te gaan door een eigen nieuwe discountdienst op het platform te lanceren. Volgens Amazon waren de Amazon Prime Dagen een succes. Er werden recordverkopen gerealiseerd. Onafhankelijke online verkopers die gebruiken maken van de platforms van Amazon hebben gedurende die dagen meer dan 200 miljoen items verkocht. Tegelijkertijd hielp Amazon’s chatbot Rufus miljoenen Prime-leden met het online winkelen op de website en de app.

Outlook Amazon stelt teleurVolgens Adobe Analytics hebben Amerikaanse consumenten voor een recordbedrag van 14,2 miljard dollar uitgegeven. Dit is een stijging van 11 procent ten opzichte van de Prime Day 2023. In reactie op het verkoopevent van Amazon lanceerden bekende retailers als Walmart en Target eveneens aantrekkelijke deals met hoge kortingen. Traditioneel is de zomerperiode voor de retailsector een rustige tijd. Met de lancering van de Prime Dagen lokt Amazon veel consumenten toch uit de tent om hun slag te slaan.

Amazon ziet tevens het energieverbruik flink toenemen en daardoor ook de CO2-uitstoot. Om daar iets aan te doen heeft Amazon vorig jaar al een deal gesloten met het bedrijf 1PointFive, een dochteronderneming van Occidental Petroleum. Het gaat hier om een overeenkomt waarbij 1PontFive de komende tien jaar 250.000 ton CO2 uit de lucht zal filteren.

Wat in de recente cijfers van Amazon tot uiting kwam waren de hoge investeringen die gedaan worden in kunstmatige intelligentie. De afschrijvingen hierop zullen op de toekomstige winst drukken. Net zoals bij andere Big Tech bedrijven vragen beleggers zich af of deze investeringen wel allemaal terugverdiend zullen worden. Het afgelopen halfjaar investeerde Amazon maar liefst 35 miljard dollar en dat bedrag zal in de tweede helft van het jaar alleen maar toenemen, vooral omdat het concern heel veel vraag ziet naar de eigen AI-diensten.

Volgens Amazon is het juist een groter risico om te weinig te investeren in servercapaciteit dan teveel. Zou Amazon hierop beknibbelen dan loopt het concern het risico dat AWS niet meer op een goede manier al het werk aankan. Dan zouden klanten kunnen overstappen naar een andere aanbieder. Gezien de hogere dan verwachte omzetgroei van de clouddiensten lijkt het bedrijf daarmee voorlopig het gelijk aan zijn zijde te hebben.

Kijkend naar de grote markmacht van Amazon als grootste online retailer en grootste cloud-aanbieder zie je ogenschijnlijk twee totaal verschillende business modellen, maar wel twee die elkaar goed versterken. Voor beide onderdelen wordt de komende jaren een flinke groei verwacht en dat komt mede door de mogelijkheden van AI. AI zal ervoor zorgen dat Cloud nog belangrijker wordt, Er liggen nog voldoende mogelijkheden om daar te groeien. Er zijn nog heel veel bedrijven met een fysieke IT structuur niet overgestapt naar de cloud. Ook buiten de Amerikaanse landsgrenzen valt er veel te winnen. Amazon profiteert hier nog niet van de enorme schaalvoordelen die het concern in de Verenigde Staten heeft.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Meer artikelen

Meld je gratis aan bij het beleggersplatform Beursinside en geniet van heel veel voordelen!

FINANCIEEL NIEUWS DAGELIJKS GESCAND

CashCow InvestmentOfficer FD Morningstar IEX DFT BitcoinMagazine BNR CryptoInsider